PERKEMBANGAN PELAKSANAAN PROGRAM PEMULIHAN DI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA

Program Pendidikan Pemulihan Khas
Program Pendidikan Pemulihan Khas mula diberi perhatian oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia setelah Laporan Murad 1972 melaporkan terdapat 25% murid- murid sekolah rendah tercicir dan tidak menguasai kemahiran membaca, menulis  dan mengira. Kursus dalam perkhidmatan diperkenalkan di mana guru-guru yang berminat dalam bidang pendidikan pemulihan ini dihantar mengikuti kursus 14 minggu dan Kursus Sijil Perguruan Khas selama satu tahun bermula pada tahun1990an.
Namun, pelaksanaan program pemulihan di sekolah jenis kebangsaan Cina tidak lancar dan berkesan disebabkan oleh beberapa faktor. 
 
Mulai tahun 2007, Kementerian Pelajaran mula memberi perhatian serius bagi pelaksanaan program pemulihan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan ia menyebabkan pihak sekolah mula memberi perhatian terhadap murid-murid lambat di sekolah.


Sistem ‘Withdrawal’

· Program ini dikelolakan oleh guru yang menerima latihan khas dan mempunyai sijil, diploma atau ijazah dalam pendidikan pemulihan khas. Murid-murid yang ditempatkan dalam kelas khas ini adalah murid dari kelas biasa yang telah mengikuti program pemulihan dalam kelas biasa. Murid yang akan ditempatkan di kelas khas ini perlu mengikuti prosedur tertentu setelah dicalonkan  sebelum berjaya diterima mengikuti pendidikan pemulihan khas. 
· Guru-guru pendidikan pemulihan khas melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan rajin, tekun, bertenaga dengan bahan bantu mengajar yang menarik dan sesuai, berasaskan model pengajaran tertentu sehingga murid-murid yang ditempatkan di kelas pemulihan khas ini mampu menguasai kemahiran-kemahiran yang gagal dikuasai di kelas biasa dan ditempatkan semula di kelas biasa. 
· Murid-murid yang terpilih ini akan hadir di kelas pemulihan khas pada waktu tertentu untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran berkaitan pemulihan Bahasa Melayu (membaca dan menulis) dan Matematik(mengira).Pada waktu mata pelajaran lain murid-murid ini akan mengikuti pengajaran dan pembelajaran di kelas biasa.

Program Pendidikan Pemulihan dalam Kelas KBSR
· Guru mata pelajaran sepatut menilai pencapaian murid pada setiap sesi pengjaran dan pembelajaran. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut guru membuat analisis terhadap pencapaian murid dan seterusnya menentukan adakah terdapat murid yang gagal menguasai kemahiran yang diajar. 
· Sekiranya terdapat murid yang gagal menguasai kemahiran yang telah diajar, maka guru mata pelajaran tersebut perlu melaksanakan pendidikan pemulihan dalam darjah dengan segera agar murid tersebut tidak ketinggalan dan jika dibiarkan, kemungkinan murid akan mengumpul kemahiran-kemahiran yang gagal dikuasainya. 
· Program pendidikan pemulihan yang dilaksanakan oleh guru mata pelajaran ini lebih berfokus kepada kegagalan murid menguasai kemahiran yang diajar pada waktu tersebut.
· Program pemulihan dalam kelas KBSR ini menggunakan sukatan mata pelajaran KBSR. 
· Kegagalan berterusan murid yang telah mengikuti program pemulihan dalam kelas KBSR ini membantu guru mata pelajaran untuk mencalonkan murid tersebut agar dapat dibantu dengan lebih khusus dalam program pendidikan pemulihan khas.

Program
Literasi dan Numerasi (LINUS)

· Bertujuan memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010 dapat menguasai kemahiran asas membaca, menulis (literasi) dan mengira (numerasi) selepas tahun 2012, iaitu berada di Tahun 4. 
· Pelaksanaan program LINUS ini merupakan sebahagian daripada NKRA Kementerian Pelajaran Malaysia yang disasarkan menjelang tahun 2012. 
· Sehubungan itu, semua guru Tahun 1 yang mengajar Bahasa Melayu dan Matematik diwajibkan mengikuti kursus pengajaran dan pembelajaran modul LINUS mulai tahun 2010. 
· Kursus tersebut yang dikendalikan oleh Bahagian Pendidikan Guru, KPM akan dilaksanakan di seluruh negara mengikut zon negeri masing-masing.

Program Tiga M (PROTIM)

· PROTIM Bahasa Melayu sebenarnya dikhususkan kepada murid yang mengalami kesulitan dalam menguasai kemahiran asas membaca dan menulis di samping mengira, tiga kemahiran asas yang menjadi fokus dalam KBSR.
· Objektif pengajaran pemulihan pula adalah seperti berikut :
ü membantu murid mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran- kemahiran tertentu
ü mengubah sikap murid yang negatif dan tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran
ü memupuk serta mengembangkan sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
· PROTIM dilaksanakan di sekolah bagi murid yang juga menghadapi masalah 3M dalam kategori aras rendah. Sasaran program PROTIM ini adalah untuk murid tahun 4, 5 dan 6 pada mulanya akan terlibat dalam program PROTIM ini. PROTIM bagi Tahun 6 pula dijalankan selepas murid-murid selesai menduduki peperiksaan UPSR.
· Sebelum PROTIM diperkenalkan, Guru Pemulihan bertanggungjawab sepenuhnya mengajar murid yang bermasalah 3M ini. Setelah kajian dijalankan, satu pekeliling dikeluarkan supaya diwujudkan PROTIM bagi mengurangkan beban yang ditanggung oleh Guru Pemulihan.
· Murid yang mengikuti PROTIM akan dibekalkan dengan satu modul yang diedarkan oleh Kementerian Pelajaran kepada  setiap sekolah. Untuk mengetahui sejauh mana pencapaian murid, satu ujian hendaklah dijalankan.
· Soalan disediakn bersama modul yang disertakan bersama surat pelakasanaan PROTIM. Murid yang gagal mendapat keputusan 90% dan ke atas hendaklah mengikuti PROTIM.

IPP3M (Instrumen Penentu Penguasaan 3M)
· Bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan murid dalam kemahiran asas 3M. 
· Hasil analisa maklum balas dari murid yang menggunakan istrumen IPP3M ini dapat menentukan kumpulan murid yang perlu meneruskan program pemulihan. 
· Instrumen ini juga dapat memberi maklumat tentang tindakan yang patut diambil untuk membantu murid yang berkenaan.

Kelas Intervensi Awal 2M (KIA2M)
· Merupakan satu program yang dirancang khusus untuk membantu murid tahun satu menguasai kemahiran asas iaitu membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu. Pada masa yang sama program ini adalah bertujuan untuk membantu murid yang belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada tahun satu. 
· Kumpulan murid ini adalah terdiri daripada mereka yang lambat atau belum menguasai kemahiran asas membaca dan menulis. Mereka ini bukan hanya terdiri daripada murid pemulihan khas tetapi juga dari kalangan murid yang hanya perlukan pemulihan dalam kelas. 
· Fokus KIA2M adalah untuk membolehkan murid menguasai kemahiran asas Bahasa Melayu secara intensif. KIA2M ini akan dijalankan spenuh masa oleh guru Bahasa Melayu tahun satu. Oleh itu konsep pengajaran Bahasa Melayu merentas kurikulum mestilah dijalankan sepenuhnya dengan menggunakan strategi penggabungjalinan. 
· Subjek-subjek Pendidikan Jasmani Kesihatan, Pendidikan Muzik dan Pendidikan Seni digabungjalinkan dengan kemahiran-kemahiran dalam Bahasa Melayu.
· Secara keseluruhannya program ini dijalankan selama 3 atau 6 bulan. Masa yang dijalankan merupakan pilihan yang dibuat oleh sekolah. 
· Selain itu juga semua murid tahun satu akan mengikuti ujian penapisan. Ujian ini merupakan ujian yang terpenting bagi mengetahui murid-murid yang tidak menguasai kemahiran asas iaitu kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu. Murid yang lulus akan meneruskan kelas biasa manakala murid yang gagal, mereka akan ditempatkan dalam program ini.
· Oleh itu strategi pengajaran dan pembelajaran yang hendak digunakan perlulah sesuai dengan keperluan untuk membantu murid ini menguasai kemahiran asas ini dengan seberapa segera yang boleh.

No comments:

Post a Comment