KAEDAH PELAKSANAAN PROGRAM



Pencalonan Murid
Pencalonan murid pemulihan adalah proses utama kepada pemilihan calon untuk ditempatkan di dalam program pemulihan. Pencalonan murid pemulihan boleh dilakukan oleh :
1. Guru Kelas
Guru Kelas boleh mencalonkan murid-murid untuk mengikuti kelas berdasarkan
pencapaian murid dalam kemahiran menulis, membaca dan mengira, hasil kerja
murid dalam kelas, keputusan ujian bulanan, semester dan ujian setiap kemahiran.
2. Guru Mata Pelajaran
Guru mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik juga boleh mencalonkan
murid yang diajar oleh mereka untuk mengikuti kelas pemulihan berdasarkan
kepada pencapaian mereka. Apabila murid-murid ini lemah dan tidak menguasai
kemahiran yang disasarkan maka mereka layak untuk dicalonkan ke kelas
pemulihan.
3. Guru Besar
Guru Besar boleh mencadangkan murid-murid berdasarkan penelitian kad-kad
laporan murid dan pemerhatian secara am sama ada di sekolah atau di luar sekolah.
4. Ibu bapa / penjaga
Ibu bapa atau penjaga boleh mencalonkan anak-anak mereka untuk mengikuti
program pendidikan pemulihan khas berdasarkan masalah pembelajaran anak
mereka.32

Ujian Pelepasan KIA 2 M
Murid-murid boleh dicalonkan berdasarkan kepada Ujian pelepasan KIA 2M bagi murid Tahun 1. Bagi murid yang tidak melepasi Ujian Pelepasan KIA 2M maka mereka layak dicalonkan untuk mengikuti saringan program pemulihan. Masa yang paling baik sekali ialah di awal tahun persekolahan.

Proses Pengumpulan Maklumat
(a) Butir-butir individu dan prestasi murid akan menolong guru pemulihan memahami murid yang dicalonkan. Ini akan membolehkan seorang guru pemulihan membuat keputusan sama ada murid itu akan mengikuti program pemulihan atau tidak.
(b) Daripada rekod individu, guru pemulihan dapat tahu tentang beberapa aspek penting seperti kesihatan, taraf ekonomi keluarga dan kebudayaan di rumah yang mungkin ada hubungan dengan kegagalan murid.
(c) Kemajuan akademik dapat menunjukkan prestasi murid dalam mata pelajaran-mata pelajaran asas.
(d) Lain-lain sumber maklumat ialah :
(i) Guru Besar boleh campurtangan berdasarkan peninjauan rekod murid,
       pemerhatian dan perhubungan.
(ii) Guru kelas boleh menambahkan maklumat dengan mengambil tahu
       berkenaan dengan kehadiran, ketepatan masa ke sekolah, kadar dan taraf
       kerja, kebiasaan-kebiasaan serta perhubungan dengan murid-murid lain.
    (iii) Ibu bapa boleh memberitahu tentang tingkah laku umum, kegemaran dan
       perkara-perkara yang ia tidak gemar serta sikapnya terhadap pelajaran.
(iv) Borang rujukan yang boleh menunjukkan secara umum kelemahan-kelemahan  murid.
(e) Borang Rujukan mengandungi:
(i) kemahiran asas membaca dan menulis
(ii) kemahiran asas mengira
(iii) tingkah laku di bilik darjah

Proses Saringan
(a) Fungsi:
Ujian saringan ialah satu instrumen pengukuran yang menyeluruh terhadap kekuatan dan kelemahan dalam penguasaan kemahiran-kemahiran asas oleh murid secara individu untuk dicalonkan bagi mengikuti Program Pemulihan Khas. Ujian ini dapat mengesan murid-murid yang lemah dan memerlukan bantuan pemulihan khas. Dengan lain perkataan Ujian Saringan bertujuan untuk menentukan calon yang layak untuk dimasukkan ke program pemulihan khas Bahan atau topik dalam Ujian Saringan merangkumi hanya kerja-kerja yang telah diajar oleh guru kelas sehingga masa saringan diberikan. Oleh itu senarai kemahiran yang diuji hendaklah ditentukan dan direkodkan dalam Jadual Penentu Ujian.
Ujian boleh dijalankan apabila pencalonan diterima. Selain itu ujian akan dilaksanakan secara individu atau kumpulan kecil. Hasil daripada ujian akan direkodkan dalam Borang Rekod Ujian untuk difailkan.
Bilangan murid yang diterima masuk ke kelas Pemulihan Khas berdasarkan beberapa faktor seperti skor yang lemah, jenis masalah yang dihadapi oleh murid dan ruang yang ada untuk Kelas Pemulihan Khas.
(b) Instrumen Ujian Saringan:
(i) Instrumen Penentu Penguasaan 2M (IPP2M) - mata pelajaran Bahasa Malaysia
(ii) (Arithmatics Screening Test)- Mathematics

Proses Diagnosis
Ujian diagnostik adalah ujian yang terpenting dalam Program Pendidikan Pemulihan Khas. Ujian ini digunakan untuk membantu guru pemulihan khas mengesan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh setiap murid.
(a) Fungsi:
Ujian Diagnostik wajib dijalankan dengan tujuan untuk membantu guru pemulihan khas mengesan kawasan-kawasan kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh seseorang murid secara khusus dan seterusnya membentuk objektif pengajaran (baseline). Ujian ini dibentuk bukan untuk menilai peringkat pencapaian tetapi untuk mengesan masalah-masalah yang dialami ketika belajar dan mengnal pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
(b) Instrumen Ujian Diagnostik
Sebagai panduan untuk membina dan mentadbir Ujian Diagnostik, Guru Pemulihan Khas boleh merujuk Buku Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas (Masalah Penguasaan 3M) terbitan Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (2000).
Di dalam buku panduan tersebut terdapat pelbagai kemahiran yang sedia digunakan untuk menguji tahap kelemahan murid yang terpilih untuk mengikuti kelas pemulihan. Guru hanya perlu memilih dan merancang serta membina ujian diagnostik yang benar-benar tepat serta mencapai kriteria yang dikehendaki.

Analisa Ujian Diagnostik dan Pengamatan
Penganalisaan keputusan hendaklah dikumpul dan direkodkan dan diberi interpretasi dengan cermat untuk mempastikan masalah-masalah murid. Keputusan analisa ujian diagnostik akan menunjukkan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan seseorang murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Cara ini dapat membantu guru mengenal pasti kumpulan tertentu mengikut kebolehan dan daerah-daerah kesukaran yang dihadapi.
Analisa kesalahan ujian tersebut juga dapat membantu guru merancang satu program pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau kepada satu kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik. Berdasarkan kepada analisa kesalahan ujian diagnostik tersebut, guru pemulihan akan dapat mengenal pasti daerah-daerah kelemahan murid yang telah dipilih. Daerah-daerah kelemahan itu akan membantu guru untuk memilih kemahiran yang tepat untuk memulakan proses pengajaran dan pembelajaran.

Penyediaan Rancangan Pengajaran 
Berdasarkan analisis ujian diagnostik , guru pemulihan khas dapat merancang pengajaran murid. 

Pengajaran dan Pembelajaran
Ada dua perkara penting yang perlu diketahui oleh seorang guru pemulihan khas sebelum ia merancang pengajaran dan pembelajaran iaitu: 
a) apa yang diketahui oleh murid sebelum pengajaran dimulakan 
b) apa yang perlu diketahui oleh murid selepas guru mengajar 

Penilaian 
Adalah penting bagi guru membentuk instrumen penilaian yang didasarkan kepada mutu kerja dan tahap perkembangan kemahiran murid. Proses penilaian dijalankan setelah guru menganalisis keputusan ujian pra (ujian sebelum pengajaran) dan pos. Ujian diagnostik merupakan contoh terbaik ujian pra malah ianya juga boleh dijadikan ujian pos untuk melihat kemajuan murid selepas pengajaran. Di sini fungsi ujian ini bertukar dari mencari punca-punca masalah kepada mengesan kemajuan.
Bagi tujuan saringan dan pelepasan instrumen-instrumen berikut boleh dicadangkan: 
a) Instrumen Penentu Penguasaan Membaca & Menulis (IPP2M). 
  i) IPP2M merupakan Instrumen piawai yang bersesuaian untuk menguji tahap     penguasaan kemahiran asas 2M. 
ii) Ia digunakan untuk menentukan tahap penguasaan kemahiran asas membaca    dan menulis (2M) murid yang mengikuti program pemulihan khas. 
  iii) Berdasarkan rumusan yang dibuat, guru boleh membuat keputusan sama ada    murid ini perlu meneruskan program pemulihan khas atau mengikuti pemulihan     dalam bilik darjah atau mengikuti pembelajaran di kelas biasa.  

b) Indicator for Mastery in Arithmatic 
 i) Instrumen piawai yang bersesuaian untuk menguji tahap penguasaan kemahiran    asas mengira 
 ii) Digunakan untuk menentukan tahap penguasaan kemahiran asas mengira murid     yang mengikuti program pemulihan khas.  
c) Penyimpanan Rekod 
Bagi memastikan proses pemulihan dilaksanakan dengan berkesannya, penyimpanan rekod kemajuan tiap-tiap murid adalah sangat penting. Merekod hendaklah sejajar dengan pengajaran dan pembelajaran serta penilaian.

Tindakan Susulan
Murid yang telah dapat menguasai kemahiran yang telah dipulihkan akan
menjalankan kerja susulan yang dijalankan oleh guru kelas biasa dengan bantuan
dan kerjasama dari Guru Pemulihan Khas apabila perlu. Guru kelas, guru mata
pelajaran dan guru pemulihan perlu saling bekerjasama di antara satu sama lain
bagi mengukuhkan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid pemulihan.
Murid pemulihan yang berjaya menguasai kemahiran akan ditempatkan semula ke
kelas biasa untuk mengikuti proses pembelajaran seterusnya. Mereka akan sentiasa dipantau oleh guru pemulihan ketika berada di kelas biasa. Tujuannya ialah untuk melihat perkembangan pelajar tersebut disamping membantu guru di kelas biasa dalam proses pengajaran mereka. Jika terdapat masalah terhadap murid tersebut, maka guru pemulihan akan bertindak segera untuk menyelesaikannya.
Dalam meneguhkan kemahiran yang telah dikuasai murid, guru kelas, guru mata pelajaran dan guru pemulihan perlu bekerjasama di antara satu sama lain. Mereka mesti membuat perancangan yang bersesuaian untuk murid tersebut agar mereka dapat mengikuti proses pembelajaran di dalam kelas biasa. Guru kelas dan mata pelajaran hendaklah mengenal pasti strategi, kaedah dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan tahap kebolehan murid yang telah dipulihkan.

No comments:

Post a Comment